Betalning
50% av hyran betalas omedelbart. Bokningen kan inte bekräftas definitivt före betalning. Den sista halvan betalas 4 veckor före ankomst. Vid ankomst 4 veckor eller mindre från bokningen betalas hela hyran omedelbart.
Slutstädning eller andra köp kan betalas med den andra delen. Betalningar kan göras via banköverföring eller via Swish. Förutom hyran för huset betalas 3000 SEK i deposition. Insättning är en säkerhet för oss som hyresvärd, liksom för efterföljande hyresgäster för att huset ska rengöras tillräckligt, att det inte är rökning i huset och som säkerhet för skadade föremål. Insättning kan betalas kontant vid ankomst eller betalas med den andra delen.
Konsumtionskostnader under vistelsen i huset (el, ved etc.) dras av från depositionen vid avresa och restavgiften återlämnas efter överenskommelse. Valfri betalning betalas senast vid ankomst och kan inte dras av från deposition.
Checka in/checka ut
Incheckning är från klockan 16.00 på ankomstdagen (lördag) och utcheckning måste göras senast kl 10 på avresedagen (lördag), såvida inte annat avtalats.
Annullering
Den första delen av hyran betalas inte tillbaka efter hyresgästens egna avbokning. Om avbokning sker efter betalning av den andra delen av hyran, dvs. mindre än fyra veckor innan returneras denna del i den utsträckning att huset kan hyras ut till en annan sida. Förskottsbetalning av optioner, t.ex. slutstädning, betalas naturligtvis tillbaka.
Husregler
Snälla och välskötta husdjur är välkomna med hänsyn till hus, möbler och omgivningar. Hundar och andra husdjur får inte vara i möblerna (inte heller i sängarna!) Och det förväntas att man städar noggrant efter djuren. Under inga omständigheter får man röka innomhus.
Vi förbehåller oss rätten att behålla insättning om dessa riktlinjer inte följs.
Efter kl 22.00 måste det vara allmän lugn för grannarna och skogens djur.
Användning av husmöbler som grill och öppen spis är på hyresgästens egen risk.
Sopor
I Älmhult kommun där Gl. affären är beläget måste allt avfall sorteras innan det kastas. Huset innehåller en detaljerad beskrivning av hur avfallet ska sorteras och vi förväntar oss att alla gäster följer detta.
Städning
Innan du lämnar huset efter hyresperiodens slut måste följande göras av hyresgästen:
Gäller för alla:
- Sängkläder tas bort och placeras i badrummet (om sängkläder är valt till)
- Använd service rengörs och sätts på plats
- Diskmaskin töms
- Alla bordytor torkas
- Möbler återställs till sitt ursprungliga läge (gäller även trädgårdsmöbler)
- Papperskorgen töms.
- Vanlig städning av huset
Slutstädning (kan väljas för 1600 sek)
- Täcken skakas och sängar bäddas
- Dammsugning av alla golv och soffor (även under soffor och sängar).
- Små mattor skakas före dammsugning, större mattor dammsugas.
- Alla golv tvättas.
- Töm grillen för använd kol (kol läggs i askhink)
- Kaminerna töms och rengörs
- Speglar och ytor torkas av
- Toaletter och duschar rengörs (inkl. avlopp)
- Handfat rengörs i kök och badrum (inkl. avlopp)
- Kylskåpet töms och rengörs och frysen töms
- Rengöring av ugn och mikrovågsugn
- Skåp i kökket torkas av
NB. Om ni väljer att städa själv betalas en obligatorisk överlämningsavgift på 400 sek